Avrupa’daki internet alışveriş pazarı hızla büyüyor
Reel Ekonomi bu hafta Avrupa'da ve dünyada internet teknolojilerinin gelişimini anlatacak. Artık birçok işletmenin web sitesi var. Bu sayede milyonlarca insan aynı platformda buluşabiliyor, bilgi alışverişinde bulunabiliyor ve çok daha ucuz ürün, hizmet veya avantajlara ulaşabiliyor. Dünya çapında yıllık internet satışlarının tutarı yaklaşık 2 trilyon dolardır. Geleneksel yöntemlerle hizmet veren ve bu büyük pastadan pay almak isteyen firmalar artık sanal dünyaya da giriyor.
Şu anda bunu bir akıllı telefon, tablet veya dizüstü bilgisayarda okuyorsanız, Avrupa'daki elektronik endüstrisinin diğer sektörlerden yedi kat daha hızlı büyümesine şaşmamak gerek. Ancak Avrupa, dünya çapında 2 milyar dolar değerindeki bu sektörün yalnızca yüzde 25'ini temsil ediyor. Bu hafta Real Economy dijital endüstriyi ele alıyor.
Herkes bir Ferrari alıp yola tek başına çıkamaz. Her ay yaklaşık 2 milyon kişi ve 500 bin yeni kullanıcı Blablacar'ı kullanarak seyahat ediyor. Bu site sadece üç yılda 12 milyon kullanıcıya ulaştı ve Fransız şirkete toplam 80 milyon euro kazandırdı. Başlangıçta Avrupa'da faaliyet gösteren şirket, artık dünya çapında büyümüştür.
İnternet hayatımıza girmeden önce günler, haftalar öncesinden küçük bir gezi planlıyor ya da son anda karar veriyorduk. Artık işler değişti. Artık birçok seçenek mevcut. Bir daire kiralamak veya tatil için bir yelkenli bulmak kolaydır. Herkes internette reklam görebilir, birlikte seyahat edebilir ve tatil masraflarını paylaşabilir.
Benzin bedelini paylaşıp aynı arabada seyahat etme modeli tüm dünyaya hızla yayıldı. BlaBlaCar, 13 ülkede toplam 180 çalışanıyla Avrupa'nın en büyük araç paylaşımı seyahat şirketidir.
Hassel.com adında bir şirket, temizlikçileri bir araya getiren ve İngiltere düzenlemelerine uyması gereken bir platformdur. Daha sonra bu şirket Dublin'de ve ardından Paris'te faaliyet göstermeye başlayınca farklı kanunlarla karşılaştı. Her iki pazar da çok büyük ama Avrupa ile Amerika arasındaki kanunlar çok farklı. Şimdi sayılara bakalım. Avrupa'da internet teknolojilerinin olmayışı nedeniyle halen 900 bin iş açığı bulunuyor. Aynı zamanda sanayi çalışanlarının %39'u bu alanda çok eğitimli değil, %14'ü ise neredeyse hiç bilgiye sahip değil.
Silikon Vadisi'nde ikinci bir Silikon Vadisi'ne ihtiyaç olduğu yönünde bir görüş var. Ancak henüz Avrupa'da bir tane bile yok. Teknoloji şirketlerinin ilgisini çekebilmek için şehirlerin iyi bir imaj sunması gerekiyor.
Criteo ve BlaBlaCar şirketleri Paris'te tek bir binada 1000 kişiye istihdam sağlıyor ve bu bölgede başka iş fırsatları da doğuyor. Ve bunlar çok farklı bağlamlarda oluyor. Teknisyenler İnternet teknolojisi pazarında iş bulurlar. Ancak,hassas.com gibi şirketler 2.000 temizlikçi çalıştırıyor.
Avrupalıların %72'si düzenli olarak internete giriyor ve neredeyse yarısı sanal pazarlardan alışveriş yapıyor. Ancak KOBİ'lerin yalnızca %14'ünün ürün satışına yönelik bir web sitesi bulunmaktadır. Avrupa Bölgesel Fonu bu boşluğu doldurmak için üç milyar avroluk bir bütçe ayırdı.
Kırsal kesimde şarap üretmenin ve turizmle uğraşmanın daha geleneksel bir yolu var mı? Dijital pazar da bu yolu seçmeye çalışıyor. İnternet ve sosyal medya bu eski ekonomik modeli geleceğe hazırlıyor. Her yıl milyonlarca insanın ziyaret ettiği Batı Fransa'daki Loire Vadisi bunun güzel bir örneğidir. Akıllı telefonunuzla yapacağınız işlemlerle şarap imalathanelerini gezebilir, turlara katılabilir, konaklama rezervasyonu yaptırabilirsiniz. Uluslararası Meslek Birliği, bölgeden 1.500'e yakın firmayı bir araya getirerek turizmi sanal dünyaya açtı.
Tur operatörleri artık iş modelleri için yeni fikirler arıyor. Herhangi bir değişiklik yapılmazsa sonuç para kaybı olacaktır. Fransız tur operatörleri 2011, 2012 ve 2013 yıllarında toplam 130 milyon dolar kaybetti. Hatta bazıları işletmelerini kapatmak zorunda kaldı. İş modellerini değiştirdikleri zaman farklı hizmet ve güvenlik anlayışına sahip yeni bir hizmetle karşılaştılar. Özellikle gerçekten özel geziler söz konusu olduğunda…